Vaše osobné údaje sú pre sociálne siete kľúčové. Aj keď za ne neplatíte finančne, spoločnosti ich využívajú na cielenú reklamu, ktorá im prináša zisky. Meta nedávno oznámila zmenu podmienok využívania údajov na trénovanie umelej inteligencie od 26. júna. Toto rozhodnutie vyvolalo vlnu kritiky zo strany používateľov a spotrebiteľských združení. Niektorí namietajú, že Meta zneužíva osobné údaje nad rámec etiky a presúva zodpovednosť na používateľov. Spoločnosť sa bráni tvrdením, že postupuje v súlade s pravidlami a poskytuje širšie možnosti využitia AI zohľadňujúce kultúrnu diverzitu. Európske centrum pre digitálne práva (NYOB) so sídlom vo Viedni v tejto súvislosti podalo sťažnosti na spoločnosť Meta v 11 európskych krajinách.
Údaje zozbierané od roku 2007 by sa tak mohli zdieľať s tretími stranami, a to aj bez súhlasu používateľa. „Ide o presný opak regulácie GDPR,“ vyhlásil zakladateľ NYOB Max Schrems. Zároveň doplnil, že Meta neuvádza, ako tieto informácie využije. „Môže ísť o jednoduché chatboty, no aj agresívne personalizované reklamy či dokonca drony určené na zabíjanie,“ doplnil Schrems.
Čo sa týka samotnej úpravy, Meta plánuje trénovať AI na verejných príspevkoch, fotkách, popisoch a komentároch používateľov starších ako 18 rokov. Súkromnú komunikáciu narušovať nebude. Pre tých, čo nesúhlasia, sprístupnila formulár na odmietnutie spracovania údajov. Kým regulátori ako EÚ obmedzujú firmy v narábaní s osobnými údajmi, tie neustále hľadajú spôsoby ako ich legálne využiť. Otázkou zostáva, či je nová politika Mety skutočne etická a zodpovedne presúva rozhodnutie na používateľov, alebo ide len o ďalší spôsob manipulácie s ich údajmi kvôli zisku.
Meta má so zneužívaním osobných údajov bohaté skúsenosti z minulosti. Azda najväčším škandálom bola kauza analytickej spoločnosti Cambridge Analytica v roku 2018. Tá nelegálne získala dáta až 87 miliónov používateľov Facebooku a zneužila ich na cielenú politickú reklamu pred voľbami v USA. Ďalším kontroverzným prípadom bolo zbieranie telefónnych čísiel miliónov používateľov na overovanie ich totožnosti pri pripájaní sa na Facebook. Tieto údaje spoločnosť následne použila na cielenú reklamu bez súhlasu vlastníkov. Škandál z roku 2018 skončil pokutou 5 miliárd dolárov. Právne problémy so zneužívaním údajov mala Meta aj v Európe. V roku 2017 dostala pokutu 110 miliónov eur za nelegálne zdieľanie informácií medzi Facebookom a službou WhatsApp bez súhlasu používateľov po ich akvizícii v roku 2014.
Tieto a ďalšie kauzy v minulosti ukázali, že Meta nemá so zneužívaním osobných údajov na zisk problém, pokiaľ sa na to nájde zákonná možnosť. Preto sa jej súčasné vyhlásenie o potrebe využitia údajov na trénovanie AI stretáva s veľkou nedôverou zo strany mnohých používateľov aj odbornej verejnosti.