V júni 2024 americká administratíva prezidenta Joea Bidena prijala závažné rozhodnutie zakázať predaj antivírusového softvéru ruskej spoločnosti Kaspersky Lab v Spojených štátoch. Toto opatrenie, oznámené ministerstvom obchodu USA, vyvolalo značné diskusie o národnej bezpečnosti, geopolitických vzťahoch a férovej hospodárskej súťaži.
Kaspersky Lab, založená v roku 1997 Eugenom Kasperskym, sa za relatívne krátky čas vypracovala na jednu z popredných svetových firiem v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Spoločnosť so sídlom v Moskve sa postupne rozrástla na globálnu s pobočkami v 31 krajinách, pričom poskytuje služby viac ako 400 miliónom užívateľov a 270 000 firmám vo vyše 200 krajinách sveta. Jej rýchly vzostup a inovatívne riešenia v oblasti ochrany pred kybernetickými hrozbami ju postavili do pozície významného hráča na medzinárodnom trhu s antivírusovým softvérom.
Americké ministerstvo obchodu odôvodnilo svoj krok obavami o národnú bezpečnosť. Podľa ministerky Giny Raimondovej Rusko opakovane preukázalo schopnosť a zámer využívať spoločnosti ako Kaspersky Lab na zhromažďovanie a zneužívanie citlivých amerických informácií. Toto rozhodnutie prišlo po dlhodobom vyšetrovaní, ktoré údajne odhalilo potenciálne riziká spojené s ofenzívnymi kybernetickými aktivitami ruskej vlády a jej možným vplyvom na činnosť spoločnosti.
Kaspersky Lab reagovala na toto rozhodnutie nesúhlasom, označujúc ho za založené na „súčasnej geopolitickej situácii a teoretických obavách“. Spoločnosť zdôraznila, že sa nikdy nepodieľala na aktivitách ohrozujúcich národnú bezpečnosť USA a naopak tvrdí, že významne prispela k ochrane záujmov Spojených štátov a ich spojencov. Firma prisľúbila využiť všetky dostupné právne prostriedky na zachovanie svojej činnosti v USA. Rozhodnutie Washingtonu vyvolalo okamžitú reakciu z Moskvy. Hovorca Kremľa Dmitrij Peskov označil tento krok za typický príklad snahy USA potlačiť zahraničnú konkurenciu. Peskov zdôraznil, že Kaspersky je na medzinárodných trhoch „veľmi konkurencieschopná“ a že rozhodnutie Washingtonu je „obľúbenou technikou nekalej súťaže zo strany USA“.
Zákaz predaja antivírusového softvéru Kaspersky v USA vstúpi do plnej platnosti 29. septembra 2024. Do tohto dátumu môže spoločnosť pokračovať v určitých činnostiach vrátane poskytovania aktualizácií svojich existujúcich programov. Toto prechodné obdobie má minimalizovať problémy pre spotrebiteľov a podniky v USA a poskytnúť im čas na nájdenie vhodných alternatív.
Budúcnosť Kaspersky Lab na globálnom trhu zostáva neistá. Zatiaľ čo spoločnosť čelí významným prekážkam v USA, naďalej si udržiava silnú pozíciu v mnohých iných krajinách. Tento vývoj môže potenciálne viesť k ďalšej fragmentácii globálneho trhu s kybernetickou bezpečnosťou pozdĺž geopolitických línií. Tento prípad zdôrazňuje potrebu otvoreného dialógu o rovnováhe medzi národnou bezpečnosťou, technologickou inováciou a férovým obchodom v čoraz prepojenejšom digitálnom svete a súčasnej turbulentnej dobe.