Desať rád, ako sa starať o email

Email patrí k najčastejšie využívaným službám u ľudí vo veku nad 55 rokov. Technicky ho nie je problém zvládnuť, niektoré prieskumy však ukazujú, že ľudia v tomto veku často a výrazne podceňujú svoju online bezpečnosť. Preto ponúkame desať rád, ktoré by si každý mal prečítať, ak nechce, aby každý druhý e-mail v jeho schránke bol spam.

  1. Neotvárajte e-maily od nikoho, koho nepoznáte alebo komu nedôverujete. Ak sa zdá podozrivý, radšej ho označte ako spam a zablokujte.
  2. Akje to len trochu možné, neposielajte citlivé informácie prostredníctvom e-mailu. Akonáhle totiž e-mail odošlete, strácate nad ním kontrolu. Útočníci sa často snažia vylákať citlivé informácie práve prostredníctvom falošných emailov, ktoré vyzerajú, akoby ich posielali oficiálne inštitúcie, obchody alebo banky, často v nich nájdete dokonca aj odkazy na webové stránky, ktoré pripomínajú originálne weby zmienených organizácií, sú však falošné. Cieľom takýchto aktivít je získať od užívateľov citlivé osobné informácie, s ktorými sa dá ďalej na čiernom trhu obchodovať. Toto je aktivita, ktorá sa zvykne označovať ako phishing. Preto touto formou nikdy neposielajte čísla bankových účtov, rodné čísla auž vonkoncom nie bankové informácie.
  3. Nikdy neotvárajte prílohu v rámci e-mailu od spoločnosti alebo osoby, ktorú nepoznáte (alebo ste ju po predchádzajúcom dohovore nečakali). Prílohy môžu obsahovať vírusy, ktoré môžu vážne poškodiť počítač a umožniť útočníkom získať nad ním kontrolu. Presuňte takéto e-maily radšej do priečinku pre spam.
  4. Nikdy neodpovedajte na odkazy a neklikajte na odkazy v e-mailoch, ktoré už skončili v nevyžiadanej pošte – a to ani vtedy, ak ide o link na odhlásenie sa z ich odberu. Častokrát takto len odosieľatľa informujete, že váš mail je aktívny bude vám naň chodiť ešte vviac spamu.
  5. Používajte filter nevyžiadanej pošty. Filtre nevyžiadanej pošty vám pomôžu automaticky odstrániť spam z priečinka doručenej pošty alebo označí ako spam podozrivé e-maily. S takýmito filtrami treba aktívne pracovať a „učiť ich“ čo je z vášho pohľadu nevyžiadaná pošta a čo nie.
  6. Používajte antivírusový softvér a udržiavajte ho aktuálny. Ten tiež pomáha kontrolovať emaily a odstraňovať z nich potenciálne nebezpečný obsah.
  7. Nezabudnite sa z počítača odhlásiť, najmä ak používate verejný počítač, napríklad v knižnici alebo v internetovej kaviarni, a zatvorte prehliadač. Ak tak nespravíte, výrazne uľahčíte situáciu ľuďoom, ktorí by teoreticky mohli chcieť vaše emailové konto zneužiť..
  8. Nie je to síce najpohodlnejšie – ale meňte pravidelne heslá k službám, ktoré sú pre vás dôležité, týka sa to samozrejme aj e-mailového konta. Skúste tak robiť aspoň raz za štvrťroka a používajte heslá, ktoré sú kombináciou písmen, čísiel a špeciálnych znakov, ideálne s dĺžkou aspoň 8 znakov.
  9. Ak sa nechete stať príjemcom hromadných spamových správ, tak nikdy neuverejňujte svoju e-mailovú adresu na weboch, v komentároch a diskusiách.
  10. Ak chcete mať naozaj pokoj, používajte dva emaily, súkromný pre najbližších a priateľov a ďalší pre online nakupovanie a registrácie v rôznych službách. ch stránok.

 

(mk)