1. Reputácia e-shopu

Samozrejme,  pri overovaní serióznosti e-shopu nevychádzajte z recenzií obchodu, uverejnených na jeho vlastnej stránke, môžu byť falošné. Využite na to nezávislé služby, umožňujúce ohodnotiť nákup. Ak žiadne recenzie nenájdete, prípadne recenzie sú negatívne, treba zvýšiť pozornosť.

  1. Identifikácia e-shopu

Dôveryhodný obchod  nemá problém zverejniť informácie o svojom prevádzkovateľovi (obchodné meno a sídlo, prípadne miesto podnikania). Údaje o predávajúcom si možno overiť na stránke Obchodného registra www.orsr.sk, prípadne Živnostenského registra www.zrsr.sk. Ak ide o podnikateľa z iného štátu, údaje o jeho registrácii si môže spotrebiteľ overiť v príslušnom národnom registri. Informácie o registroch členských štátov EÚ sú dostupné na portáli e-justice.europa.eu (aj v slovenčine). Vyhľadávanie v národných registroch nájdete na tomto odkaze.

 

Pozor! Slovenská doména webovej stránky .sk ani použitý slovenský jazyk neznamená, že sa jedná o e-shop, prevádzkovaný slovenským podnikateľským subjektom. Aj takéto stránky môžu byť prevádzkované z inej krajiny. Preto je nevyhnutné vždy si overiť osobu prevádzkovateľa/predávajúceho.  V slovenskom e-shope je zväčša jednoduchšie nárokovanie si na vrátenie peňazí alebo reklamovanie tovaru. To však neznamená, že zahraničné e-shopy sú automaticky menej dôveryhodné.

  1. Porovnanie cien

Ak sú ceny v danom e-shope podstatne nižšie ako v konkurenčných e-shopoch, treba byť opatrný. V niektorých prípadoch môžu ceny súvisieť s vlastnosťami tovaru (falzifikáty) alebo priamo poukazujú na podvodný e-shop, ktorý ani po obdržaní platby tovar neodošle. Pri nápadne nízkych cenách je vhodné, aby si zákazník overil  aj ďalšie údaje, spomínané v tomto texte.

  1. Spôsob platby

Vo väčšine prípadov e-shopy ponúkajú zákazníkom viacero možností platby. Okrem platby vopred umožňujú aj platbu pri doručení tovaru (dobierka). Ak e-shop požaduje platbu vopred, zaplaťte len vtedy, ak ste si istí, že dodávateľ je dôveryhodný. Pri platbe systémom PayPal, podobnými systémami alebo platobou kartou existujú možnosti, ako sa domáhať vrátenia peňazí, pokiaľ vám tovar nie je doručený. Nájdete ich na weboch príslušných systémov a aplikácií.

Pred zadávaním platobných údajov na internete si vždy overte adresný riadok a nikdy nevypĺňajte formuláre, ktoré nie sú spustené cez protokol  https. Najbezpečnejšie je  platiť cez zabezpečenú platobnú bránu alebo priamo cez internetbanking vašej banky. Pri spoľahlivých e-shopoch budete presmerovaní na overovaciu stránku, ktorá sa po potvrdení v aplikácii banky vráti späť na stránku e-shopu s oznámením o zaplatení objednávky.

  1. Ďalšie rizikové faktory

Pri e-shope trba spozornieť aj v prípadoch, ak sa na ňom vyskytujú gramatické chyby a nesprávna štylizácia (pravdepodobne ide o automatický preklad), objavia sa požiadavky predávajúceho na ďalšie dodatočné platby, o ktorých vopred neinformoval (clo, poistenie, balné, zmena spôsobu dopravy), prípadne sa predávajúci sa dožaduje informácií o platobnej karte alebo prístupe k internetovému bankovníctvu.

 


Rada na záver:

Ak používate kvalitný antivírusový softvér, čo určite doporučujeme, zväčša vás vopred upozorní na to, že vstupuje na rizikový web / e-shop, upozornenie, aké je aj na nižšie uvedenom obrázku, rozhodne neignorujte: