V meste Indianapolis v americkej Indiane sa 71-ročný muž zoznámil cez internet s istou Nemkou s presvedčením, že všetko je v poriadku. Často spolu komunikovali a počas deviatich mesiacov jej poslal nielen množstvo správ, ale aj 80 000 dolárov. Muž, ktorý odmietol uviesť svoje meno, sa stal obeťou takzvaného „romantického podvodu“. Ide o jeden z mnohých prípadov, v ktorých sú zneužití neinformovaní, osamelí alebo príliš veľkorysí starší občania.  S IQ to nemá nič spoločné. Odhaduje sa, že 1 z 10 starších občanov, ktorí žijú sami, sa stane obeťou finančného online podvodu. To znamená približne 2 až 3 milióny ľudí a sumu asi 2,9 miliardy dolárov.

 

Prečo sa tieto podvody dejú? Ľudia vo veku 65 rokov a viac majú tendenciu byť izolovanejší a menej technicky zdatní ako mladšia generácia. Keďže seniori nevyrastali so súčasnými technológiami, sú menej zorientovaní, pokiaľ ide o technologický pokrok. Aj finančne sa im darilo lepšie ako generácii pred nimi a po nich. Je teda vysoko pravdepodobné, že si vytvorili zázemie, ktoré by podvodníci radi zneužili. Najviac ohrození sú však starší seniori, ktorí čelia kognitívnym alebo duševným problémom, a tie im bránia robiť informované rozhodnutia.

Akým podvodom čelia seniori?

1. E-mailové podvody

Medzi najstaršie online podvody patria e-mailové. Obete sú oklamané pri zadávaní osobných údajov a myslia si, že potvrdzujú informácie pre firmu, ktorú sponzorujú, ale v skutočnosti ich dávajú úplne neznámemu človeku. Pomocou „phishingu“, techniky, pri ktorej podvodníci vytvárajú webovú stránku identickú s inou známou webovou stránkou (napríklad Netflix), podvodníci prinútia obeť, aby zadala svoje používateľské meno a heslo a prihlásila sa do svojho účtu. Podvodníci sa môžu vydávať za zástupcov spoločnosti a tvrdiť, že kreditná karta nebola spracovaná. Následne vyzvú obeť, aby znova zadala číslo svojej karty.

2. Podvody s počítačovým softvérom

Tento podvod sa deje dvomi spôsobmi. Prvou formou je telefonický hovoru s niekým, kto znie presvedčivo a tvrdí, že pracuje pre spoločnosť, dajme tomu, Microsoft. Oznámi obeti, že jej počítač ohrozuje vírus a požiada ju, aby postupovala podľa pokynov. Následne získa kontrolu nad počítačom obete. V druhom prípade sa počas prehliadania internetu zobrazí kontextové okno, ktoré obeť informuje, že sa vyskytol s jej počítačom problém. Dostane inštrukciu, že na vyriešenie tohto problému si musí stiahnuť softvér. V oboch prípadoch sa do počítača stiahne vírus alebo malvér a ohrozí bezpečnosť informácií.

S informáciami o vírusoch alebo malvéri môžu podvodníci spôsobiť veľa škody, napríklad:

  • získať prístup k bankovým účtom a odcudziť finančné prostriedky
  • získať informácie o kreditnej karte pri online nákupe alebo objednávke tovaru a odoslať ho na inú adresu
  • získať prístup ku kontaktom obete, aby pôsobili dôveryhodne pri ďalších podvodoch etc.

3. Romantické podvody cez internet

Obeťou podvodu, ktorý sme spomenuli vyššie, bol senior z Indianapolisu. Takéto zneužitie patrí medzi tie najhoršie, pretože okrem finančnej alebo technickej ujmy, človek utrpí aj ujmu citovú, ktorá býva veľmi zraňujúca. Nielenže podvodník komunikuje s obeťou celé mesiace a manipuluje ňou v snahe získať osobné informácie a dôveru, postupne dokáže vymámiť peňažné čiastky na pokrytie svojich potrieb alebo „na pomoc v núdzi“. Na internete môže ktokoľvek predstierať čokoľvek. Základné pravidlo ochrany znie – nikdy neposielať peniaze nikomu, koho osobne nepoznáte.

4. Výherný podvod

Jedným z najstarších podvodov je tzv. podvod Sweepstakes, v ktorom podvodník tvrdí, že obeť vyhrala peniaze alebo cenu a žiada od obete zálohu za prevod peňazí, kým bude možné poslať celú čiastku. Myšlienka poslať malú sumu peňazí, aby ste neskôr získali väčšiu sumu, je, samozrejme, lákavá, no obeť svoju výhru, bohužiaľ, nikdy nedostane. Niekedy podvodník svojej obeti povie, že vyhrala bezplatnú dovolenku a stačí len zložiť zálohu na ubytovanie. V niektorých prípadoch to dospelo až do štádia, že obeť odletela na miesto pobytu, len aby zistila, že nehnuteľnosť vlastní úplne niekto iný.

5. Podvody pri nakupovaní online

Tieto podvody je ťažšie odhaliť, pretože podvodníci si založia falošnú stránku elektronického obchodu tak, aby vyzerala ako skutočná. Obeť môže nájsť stránku pri hľadaní konkrétneho produktu a uskutočniť nákup, aj keď predajcu nepozná. Podvodník buď prevezme platbu za nákup a nikdy tovar nedoručí, alebo doručí prázdny balík na nesprávnu adresu, aby dokázal, že zásielka bola prijatá. V oboch prípadoch je však nepravdepodobné, že obeť svoje peniaze ešte niekedy uvidí.

6. Charitatívne podvody

Žiaľ, sú ľudia, ktorí vidia štedrosť ako nástroj k zneužitiu tých, ktorí sú ochotní pomáhať druhým. Tento podvod zahŕňa zriadenie falošnej charitatívnej webovej stránky alebo crowdfundingovej stránky. Podvodníci potom žiadajú obete, aby poslali peniaze na boj s chorobou, z dôvodu núdze či pre inú príčinu. „Charita“ si strčí peniaze darcov do vrecka a zmizne. Ak niekto uvažuje o dare pre charitatívnu organizáciu, je rozumné overiť si referencie na stránke ako je charitynavigator.org, aby ste sa uistili, že je všetko v poriadku.

9. Podvody s falošnými správami

Nie všetky podvody však majú ľudí pripraviť o peniaze. Sú takí, čo šíria falošné správy z politických dôvodov alebo kvôli príjmom z reklamy. Tieto stránky sú nastavené tak dobre, že je ťažké povedať, či sú ozajstné. Výsledkom je, že mnohí ľudia uverejňujú príbehy na sociálnych sieťach alebo posielajú (v skutočnosti vymyslené) články priateľom a rodine. Skôr než začnete dôverovať spravodajskému zdroju, o ktorom ste nikdy nepočuli, vyhľadajte si jeho názov pomocou Googlu.

 

Možnosti, ako zabrániť podvodom

Podvodom sa úplne zabrániť nedá, ale treba podniknúť všetky kroky na zaistenie vašej bezpečnosti a minimalizovať riziko, že sa stanete ďalšou obeťou.

  • Zvoľte si zložité heslo, ktoré obsahuje čísla, písmená a symboly. Vytvorte jedinečné heslo pre každý účet, no nepoužívajte mená domácich zvierat, rodinných príslušníkov, ani žiadne iné identifikačné údaje. Ak máte problém so zapamätaním si všetkých hesiel, správca hesiel  ich môže uložiť.
  • Pri platbe online používajte kreditnú kartu. Neverte žiadnej webovej stránke, ktorá vás žiada o platbu predplatenou kartou alebo bankovým prevodom. Kreditná karta a jej transakcie je možné zrušiť, ale predplatená karta je ako hotovosť.
  • Nikdy neposielajte peniaze nikomu, koho osobne nepoznáte. A aj keď si myslíte, že áno. Pred odoslaním prostriedkov sa uistite, že je to skutočne on. Aplikácie ako Venmo alebo Peňaženka Google sú bezpečné a sledujú vaše transakcie.
  • Kontrolujte svoje bankové účty kvôli podvodným aktivitám. Pravidelná kontrola účtu a transakcií kreditnou kartou online vám pomôže rozpoznať akúkoľvek neoprávnenú aktivitu.
  • Neposkytujte osobné údaje neznámym stránkam. Za žiadnych okolností neuvádzajte svoje rodné číslo a presvedčte sa, že stránka, na ktorej sa nachádzate, je bezpečná. Vyhľadajte „https“ na začiatku webovej adresy a ikonu zámku vedľa adresy v prehliadači. Toto sú základné indikátory, že stránka je bezpečná, nezaručujú to však na 100 percent.
  • Používajte antivírusový softvér. Takéto programy bránia ostatným v prístupe k vášmu počítaču a zabraňujú sťahovaniu vírusov.
  • Zamyslite sa nad tým, čo uverejňujete na sociálnych sieťach. Ak váhate, či istú informáciu zverejniť, radšej to nerobte. Ľudia, ktorí vidia váš profil, vidia aj osobné informácie a môžu tak ukradnúť vašu identitu. Aj šírenie falošných informácií môže spôsobiť škody, preto si pred zverejnením nájdite ďalší zdroj, ktorý správu potvrdí.
  • Hľadajte informácie online z rôznych zdrojov. Ak máte pochybnosti o firme prípadne o niekom inom, komu posielate peniaze, preverte ich cez dostupné databanky .

 

Čo robiť, ak ste boli podvedení

  • Zastavte bezodkladne kreditnú kartu, ak si myslíte, že jej číslo a ďalšie údaje boli ukradnuté.
  • Kontaktujte banku, ktorá vystavila kreditnú kartu a presvedčte sa, že nedošlo k podvodným transakciám.
  • Zmeňte svoje online heslá, aby ste sa uistili, že sa iná osoba nemôže prostredníctvom nich prihlásiť.
  • Nahláste finančný podvod príslušným úradom, aby ste upozornili ostatných.
  • Žiadne výčitky a sebaobviňovanie. Každý môže byť podvedený a nahlásenie podvodu pomáha zabrániť tomu, aby sa stal iným.
  • A pamätajte: ak sa vám zdá niečo príliš dobré na to, aby to bola pravda, pravdepodobne je to tak!