Deti môžu na internete hrať hry, hľadať inšpiráciu a byť kreatívne alebo si dokonca prečítať niečo zaujímavé zo sveta. Internet je však aj plný hoaxov a dezinformácií. Vedia ich vaše deti rozpoznať? Zistite to pri tomto zábavnom cvičení, ktoré pripravila spoločnosť Eset. Vhodné je skôr pre deti na druhom stupni základných škôl.
Najprvpožiadajte vaše dieťa, aby si prečítalo dve nižšie uvedené správy. Zatiaľ čo jedna je skutočná, druhá je hoaxom, nepravdivou informácia napísaná s cieľom zmiasť čitateľa. Povedzte svojmu dieťaťu, aby si pozorne prečítalo oba príbehy a rozhodlo, ktorý z nich je pravdivý.
Správnosť odpovede si môže overiť v riešení, o ktorom by ste sa s ním mali porozprávať. Na základe nižšie uvedených príkladov si jednoducho môžete ďalšie cvičenia vymyslieť sami.
Správa č. 1
Máte doma obraz kvetinových púčikov? Možno vám rozkvitnú! VYSKÚŠAJTE TO!
18. apríl 2023 Napísala Genoveva Simonisová Zdroj: Facebook
Umelci nás klamú už celé stáročia! Vedci boli ŠOKOVANÍ, keď zistili, že niektoré umelecké diela boli namaľované špeciálnym typom farby. Atómy vo farbe sú ŽIVÉ! Keď sa dostanú do kontaktu s teplom, začnú sa rýchlo pohybovať a maľba sa RADIKÁLNE zmení. Tento fenomén sa podarilo odhaliť až začiatkom tohto roka, keď slávny Van Goghov obraz Slnečnice začal po preprave vo vyhrievanom vlaku kvitnúť. Teraz sa musia preskúmať ďalšie slávne obrazy! Budúci týždeň plánujú francúzski vedci vystaviť teplu umelecké diela nielen Vincenta Van Gogha, ale aj Clauda Moneta či Augusta Renoira. Ak máte doma obraz nerozkvitnutých ruží alebo iných kvetov, VYSKÚŠAJTE naň fúkať horúci vzduch z fénu!
Správa č. 2
Barcelonská opera pri príležitosti svojho znovuotvorenia zahrala pre 2 292 rastlín
24. jún 2020 Napísal Jack Guy Zdroj: CNN
Nie je neobvyklé, že predstavenia v barcelonskej opere Gran Teatre del Liceu sú vypredané. V pondelok však hudobníci pri príležitosti zrušenia lockdownu v Španielsku hrali pre nezvyčajné publikum – sedadlá opery zaplnili tisíce rastlín. V opere si celkovo 2 292 rastlín vypočulo Pucciniho „Crisantemi“ v podaní sláčikového kvarteta. Slávna opera vo vyhlásení uviedla, že „víta a podporuje tento symbolický akt, ktorý obhajuje hodnotu umenia, hudby a prírody ako začiatku nášho návratu do bežného života“. Hoci v hľadisku nesedeli žiadni ľudia, diváci mohli sledovať „Concierto para el bioceno“ prostredníctvom živého prenosu. Opera vo vyhlásení dodala, že po tomto „zvláštnom a ťažkom období“ nám organizátori chceli „pri návrate do bežného života ponúknuť inú perspektívu, ktorá nám priblíži niečo tak podstatné, ako je náš vzťah k prírode“.
Riešenie
Rozpoznalo dieťa hoax? Ak si tiplo, že prvý príbeh je falošný, malo pravdu. Ale ako na to prišlo? Náznakov bolo veľa, aj keď ich možno nebude vedieť explicitne momentovať. Pomôžte mu v tom na základe nižšie uvedeného návodu:
Pozrite sa najprv na titulky a vysvetlite dieťaťu, v čom sa oba líšia
Titulok druhého článku je možno prekvapivý, ale napriek tomu je napísaný objektívnym a informatívnym tónom. Na druhej strane hoax má titulok vyvolávajúci senzáciu, ktorý ponúka len veľmi málo informácií o samotnom texte. Namiesto informatívnosti púta pozornosť čitateľov otázkou, viacerými výkričníkmi a veľkými písmenami. Tento typ titulku nemusí nevyhnutne znamenať, že uvádzaná informácia je hoax, ale v kombinácii s inými podozrivými znakmi môže vypovedať o pochybnej hodnovernosti textu.
Zamerajte sa na to, kedy bola správa napísaná
Z dátumu prvého príbehu vyplýva, že bol napísaný pomerne nedávno. Prečo je to dôležité? Nedávny dátum môže jednoducho znamenať, že informácia je úplne nová. Musíme si však tiež uvedomiť, že hoaxy zvyčajne nemajú dlhú životnosť. Na internete sa môžu šíriť len krátko a potom zmiznúť – aby sa neskôr opäť objavili. Na druhej strane dátum druhého článku naznačuje, že článok je na internete už nejaký čas.
Vysvetlite dieťaťu, aby sa pozrelo na autorov a povedalo, v čom je medzi nimi rozdiel
Ak si nevie poradiť samo, nave´dte ho k tomu takto: Vyhľadaj si najprv cez Google Jacka Guya, autora druhého článku. Zistíš, že je novinárom na voľnej nohe a píše pre viaceré platformy vrátane renomovanej CNN. Ale keď hľadáš Genovevu Simonisovú, nenájdeš takmer nič. Prečo? Meno vytvorila umelá inteligencia. Pri hoaxoch je bežné, že ich autor buď neexistuje, alebo je neznámy.
Poroznýšľajte spolu, odkiaľ oba príbehy pochádzajú
Zatiaľ čo druhý príbeh bol zdieľaný na oficiálnej webovej stránke populárneho spravodajského kanálu CNN, prvý pochádza z Facebooku. Vysvetlite dieťaťu, že sociálne médiá umožňujú používateľom slobodne zdieľať ich myšlienky, čo znamená, že tieto platformy sú živnou pôdou pre hoaxy a iné formy dezinformácií. Na sociálnych sieťach sa hoaxy môžu rýchlo šíriť a pred vymazaním sa dostať k množstvu ľudí. Aj preto podvodníci často vytvárajú veľa falošných profilov, aby mohli ľahšie šíriť nepravdivé informácie.
Všimnite si štýl oboch správ
Spýtajte sa dieťaťa v čom spočíva najvýraznejší rozdiel medzi týmito dvoma správami. Upozornite ho na to, že sa líšia v ich štýle a tóne. Hoci druhá správa môže byť ťažko uveriteľná, je napísaný informatívnym tónom a obsahuje viacero citátov, ktoré vysvetľujú udalosť. Naopak, prvý príbeh zahŕňa niekoľko aspektov, ktoré by vo vás mali vzbudiť podozrenie. Tón je emotívnejší a oveľa viac zameraný na vyvolanie senzácie, o čom svedčí používanie výkričníkov a veľkých písmen. Tento štýl písania je typický pre bulvár, ale aj pre hoaxy. Text navyše nabáda čitateľa, aby konal, a snaží sa potvrdiť pravdivosť tvrdení tým, že ako ich zdroj uvádza vedcov, ale nikdy nie bližšie informácie o nich. Napokon, okrem toho, že celý príbeh je vymyslený, prvý text obsahuje aj faktické nepresnosti, napríklad neexistujú žiadne živé ani mŕtve atómy.