Podľa piatkovej správy Európskej komisie (EK) porušuje sociálna sieť X (predtým Twitter) Akt o digitálnych službách (DSA). Platforma zavádza používateľov tým, že poskytuje takzvané modré fajočky neovereným účtom, nemá primeranú databázu reklám a neposkytuje prístup k verejným údajom. TASR priniesla túto správu na základe informácií z agentúry AFP a tlačovej správy EK.

EK upozorňuje, že podmienky overenia účtu a získania modrej fajočky, ktorá symbolizuje overenie, nie sú v súlade s bežnou praxou na iných sociálnych sieťach. Na platforme X môže ktokoľvek získať modrú fajočku zaplatením prémiového predplatného. To umožňuje komukoľvek vystupovať ako známa osobnosť, hoci jej identita nie je skutočne overená prevádzkovateľom siete. „Keďže modrú fajočku môže získať ktokoľvek, ovplyvňuje to schopnosť používateľov rozhodovať sa informovane o pravosti účtov a obsahu, s ktorým prichádzajú do kontaktu,“ uvádza EK. Komisia zaznamenala viacero prípadov zneužitia overeného statusu na klamanie používateľov.

Ďalším problémom, na ktorý EK poukazuje, je nedostatočná transparentnosť v oblasti reklamy. Platforma X nemá voľne dostupnú databázu reklám, v ktorej by sa dali jednoducho vyhľadať reklamy umiestnené na platforme. Spoločnosť zaviedla rôzne prekážky prístupu k tejto databáze, vrátane špecifického dizajnu, ktorý sťažuje vyhľadávanie. EK tiež kritizuje, že sieť neposkytuje prístup k údajom, ktoré by mali byť podľa DSA verejne dostupné pre výskumných pracovníkov.

Toto je prvé varovanie, ktoré EK vydala spoločnosti X v súvislosti s porušením DSA. Thierry Breton, eurokomisár pre vnútorný trh, uviedol: „Spoločnosť X má teraz právo na obhajobu, ale ak sa náš názor potvrdí, uložíme pokuty a budeme požadovať výrazné zmeny.“ Pokuty za porušenie DSA môžu dosiahnuť až šesť percent celosvetového ročného obratu spoločnosti. Okrem spoločnosti X vyšetruje EÚ aj ďalšie platformy, ako Facebook a Instagram od spoločnosti Meta, sociálnu sieť TikTok a internetový obchod Aliexpress.