Výskumníci spoločnosti Eset odhalili v rámci analýzy škodlivého nástroja Telekopye (ten umožňuje vytváranie podvodných webových stránok, posielanie podvodných SMS a e-mailov, vytváranie falošných snímok obrazovky etc.)  šablóny phishingových správ napodobňujúcich komunikáciu legitímnych služieb, ktoré Slováci vo veľkom využívajú na doručovanie a predaj tovaru. Medzi šablónami sú správy vydávajúce sa za Slovenskú poštu, Packetu, DPD či Bazoš. Ide o falošné doklady o zaplatení, ktorými sa internetoví podvodníci snažia oklamať obete, že za ponúkaný tovar už zaplatili. Konkrétne   v rusky hovoriacej Telegram skupine odhalil šablóny pre phishingové podvody napodobňujúce komunikáciu populárnych služieb ako  Bazoš, Slovenská pošta či Packeta. Šablóny sú súčasťou škodlivého bota Telekopye, ktorý poskytuje začínajúcim kyberzločincom nástroje, podrobné návody a podporu potrebnú k vykonaniu podvodov na online trhoviskách.

Šablóny phishingových správ si útočníci dokážu prispôsobiť podľa potreby pomocou súboru nástrojov zabudovaných do Telekopye. Ide o bota vybudovaného pre komunikačnú platformu Telegram, preto aj názov Telekopye. Jej hlavným cieľom je pomáhať menej technicky zdatným osobám páchať online podvody. Okrem šablón phishingových správ obsahuje skupina aj zoznam preložených fráz z ruštiny do rôznych jazykov, ktoré podvodníci najčastejšie používajú pri pokuse oklamať obeť. Kyberzločinci majú napríklad predpripravené správy pre prípad, že obeť zruší transakciu, alebo nereaguje do 5-7 minút. Obete podvodných operácií podvodníci nazývajú mamutmi. Podľa rovnakej logiky spoločnosť Eset vo svojich výstupoch označuje podvodníkov využívajúcich Telekopye ako neandertálcov. Skupiny Telekopye verbujú nových neandertálcov prostredníctvom inzerátov v rôznych kanáloch vrátane internetových fór. V týchto inzerátoch je jasne uvedený účel: podviesť používateľov online trhoviska. Od ašpirujúcich neandertálcov sa vyžaduje, aby vyplnili prihlášku, v ktorej odpovedia na základné otázky, napríklad aké majú skúsenosti v tomto odbore „práce“. Ak ich schvália existujúci členovia skupiny s vyšším postavením, noví neandertálci môžu začať naplno využívať možnosti Telekopye.

Tri scenáre podvodu

V rámci Telekopye existujú tri hlavné scenáre: podvodníci sa vydávajú za predávajúcich, kupujúcich alebo sa zamerajú na „reklamáciu“ a vrátenie peňazí. Najčastejšie sa útočníci vydávajú za predávajúcich a snažia sa nič netušiace obete nalákať na kúpu neexistujúceho tovaru. Keď obeť prejaví o predmet záujem, „predávajúci“ ju presvedčí, aby zaplatila online, a nie osobne, a poskytne jej odkaz na podvodnú webovú stránku, ktorá vyzerá ako legitímna platobná stránka. Na rozdiel od legitímneho webu však podvodná stránka požaduje prihlásenie do internetového bankovníctva, údaje o kreditnej karte (niekedy vrátane zostatku na účte) alebo iné citlivé informácie. Phishingová webová stránka zadané údaje automaticky ukradne.


Čítajte viac – Telekopye: nástroj, umožňujúci online podvody aj technicky menej zdatným útočníkom


V druhom prípade sa útočníci vydávajú za kupujúcich. Keď si vyhliadnu obeť, prejavia záujem o položku, ktorú predáva a tvrdia, že už zaplatili prostredníctvom poskytnutej platformy. Potom pošlú obeti podvodný e-mail alebo SMS správu (vytvorenú prostredníctvom služby Telekopye) s odkazom na starostlivo vytvorenú phishingovú webovú stránku, v ktorej tvrdia, že obeť musí kliknúť na tento odkaz, aby dostala svoje peniaze  od platformy. Zvyšok scenára je veľmi podobný ako pri scenári „predávajúcich“. V treťom prípade útočníci vytvoria situáciu, v ktorej obeť očakáva vrátenie peňazí, a následne jej pošlú podvodný e-mail s odkazom na podvodnú webovú stránku, ktorý opäť slúži na rovnaký účel.

„Takmer v každej skupine neandertálcov môžeme nájsť odkazy na príručky s online prieskumom trhu, z ktorých neandertálci čerpajú svoje stratégie a postupy,“ hovorí výskumník spoločnosti EsetT Radek Jizba, ktorý skúmal Telekopye. „Napríklad počas scenára podvodu zameraného na kupujúcich si neandertálci vyberajú svoje ciele na základe typu predávaného tovaru. Niektoré skupiny sa napríklad úplne vyhýbajú elektronike. Dôležitá je aj cena položky. Príručky odporúčajú, aby si neandertálci pri scenári podvodu s kupujúcim vyberali položky s cenou od 9,50 do 290 eur,“ dodáva. Útočníci zapojení do Telekopye navyše využívajú webové nástroje na rýchle prechádzanie mnohých ponúk na internetových trhoviskách a vyberajú si „dokonalú obeť“, ktorá s najväčšou pravdepodobnosťou naletí podvodu.

Útočníci zapojení do schémy Telekopye veria, že ich skupiny sú plné „sliedičov“ (napríklad orgánov činných v trestnom konaní alebo bezpečnostných výskumníkov). Preto prísne dodržiavajú pravidlá, ktoré zakazujú akékoľvek sondovanie informácií, ktoré by mohli identifikovať ostatných členov skupiny. Porušenie takýchto pravidiel môže viesť k vylúčeniu zo skupiny. Zlaté pravidlo podvodníkov znie: „Viac pracovať, menej hovoriť.“ Hoci hlavným cieľom podvodníkov sú online bazáry populárne v Rusku, ako napríklad OLX a YULA, Eset zaznamenala aj ciele, ktoré nie sú pôvodom z Ruska, ako napríklad spomínané služby pôsobiace na Slovensku či platformy BlaBlaCar a eBay.