Európska únia obvinila americkú technologickú spoločnosť Meta z porušovania zákona o digitálnych trhoch. Spoločnosť čelí obvineniam kvôli novému modelu reklám, ktorý núti používateľov vybrať si medzi zobrazovaním cielených reklám a platením, aby sa im vyhli. TASR priniesla túto správu na základe informácií agentúr AFP a AP.

Meta zaviedla tento reklamný systém pre európskych používateľov od novembra. Jeho cieľom bolo dodržiavať prísne pravidlá ochrany osobných údajov v EÚ. Po rozhodnutí Súdneho dvora EÚ, že Meta musí pred zobrazovaním reklám získať súhlas používateľov, spoločnosť predstavila možnosť predplatného. Používatelia si môžu zaplatiť približne desať až 13 eur v závislosti od zariadenia, aby sa vyhli cieleným reklamám.

Európska komisia vo svojich predbežných zisteniach uviedla, že reklamný model Mety je v rozpore s pravidlami DMA. „Táto voľba núti používateľov súhlasiť so spracovaním ich osobných údajov bez možnosti získať menej personalizovanú, ale rovnocennú verziu sociálnych sietí Meta,“ uviedla komisia vo vyhlásení.

Hovorca spoločnosti Meta trvá na tom, že ich reklamný model je v súlade s európskymi pravidlami. Spoločnosť má teraz možnosť reagovať na zistenia EÚ a zmeniť model, aby sa vyhla pokute. V prípade, že sa model nezmení, Meta môže čeliť pokutám až do výšky desať percent svojich ročných celosvetových príjmov, čo môže dosiahnuť miliardy eur. Európska komisia prijme konečné rozhodnutie v tejto veci najneskôr do konca marca 2025.