Autá sú čoraz viac „nabité“ rôznou elektronikou, majú pokročilé infotainmenty a dokážu si vymieňať dáta s majiteľom cez smartfónové aplikácie. Každá nová technológia však pootvorí aj dvere hekerom, aby sa auta dokázali zmocniť. Paradoxne však najviac krádeží využíva systém, ktorý je v autách už dlhú dobu a ich výrobcovia mali čas, urobiť ho bezpečnejším. Reč je o systémoch bezkľúčového odomykania a štartovania vozidiel. Občas možno natrafíte na správy, ktoré mnohí považujú za hoaxy, pretože ich predmetom je informácia, že e ak chcete svoje autzo účinne ochrániť pre krádežou, zabaľte kľúč do alobalu, dajte do chladničky alebo iná „praktická“ podobná rada. NIektoré z tých „doporučení“ sú úsmevné, no pravdou je, že bezkľúčové systémy sú skutočne bezpečnostným problémom.
Ich zraniteľnosť dokazuje aj pravidelné testovanie nemeckého autoklubu ADAC, ktorý už piaty rok po sebe overuje odolnosť vozidiel proti krádeži, vybavených týmto komfortným prvkom. A dokonca to robí tým istým zariadením, ktoré si zlodeji dokážu zaobstarať za pár eur. Ide o takzvaný predlžovač signálu. Princíp je primitívne jednoduchý. Prijímač zachytí signál kľúča, ktorý máte vo vrecku počas obeda či v kaviarni, alebo ho máte položený za dverami bytu. Systém signál zosilní do takej miery, že elektronika vozidla je presvedčená, že majiteľ stojí pri aute. Je to vlastne niečo podobné, ako wi-fi extender.
Druhý zlodej stojí pri aute s prijímačom a keď k autu „predĺžený signál“ dorazí, stačí mu nasadnúť, bez použitia násilia naštartovať a s autom odísť. Vozidlo následne funguje až dovtedy, kým zlodeji nevypnú motor. To sú však už spravidla desiatky či stovky kilometrov ďaleko. A ak dočerpajú naštartované vozidlo, môžu pokračovať ďalej. Paradoxne, ak ohlásite krádež, problém môžete mať podľa ADAC vy. Keďže na vozidle, v prípade ak sa nájde, nebudú žiadne viditeľné stopy po násilnom vniknutí, môže padnúť zo strany polície podozrenie na poisťovací podvod.
Nasledujúce video ukazuje, ak rýchlo dokáže krádež pomocou predlžovača signálu prebehnúť:
Automobilky to už roky dobre vedia, no nezareagovali dostatočne. Výsledky testu, ktorý v uplynulom roku preveril až 500 vozidiel, mnohé s rokom výroby 2020 či dokonca 2021, sú doslova alarmujúce. Vymenovať autá, ktoré možno takto odcudziť, by trvalo dlho. Lepšie je spomenúť tie, ktoré by sa útoku zlodejov ubránili. Odolalo totiž len 24 modelov. Konkrétne ide o vozidlá koncernu Jaguar Land Rover vyrobené od roku 2018. Pokojní môžu byť majitelia Land Roveru Discovery, Range Roveru, Jaguaru i-Pace a F-Pace. Svetlou výnimkou sú ešte vozidlá koncernu Volkswagen – Golf ôsmej generácie, Audi A5 40 g-tron, Škoda Octavia, Seat Leo alebo Cupra. Ako jediné sú vybavené novou technológiou UWB s čipmi, ktoré rozoznávajú skutočnú vzdialenosť kľúča od vozidla aj čas vysielania signálu. Medzi svetlými výnimkami nájdeme aj Porsche Taycan či Renault Arkana.
Na tieto vozidlá je teda predlžovač signálu krátky. Výrobcovia v poslednom čase používajú v kľúčoch detektor pohybu, ktorý v prípade, že kľúč leží dlhšie na mieste, kľúč deaktivuje. Potom nie je možné získať signál a tento predĺžiť. Túto ochranu však ADAC nepovažuje za dostatočnú. Jednak preto, že kým dôjde k deaktivácii, majú zlodeji približne päť minút času na krádež, čo im bohato stačí. Môžete tiež mať kľúč vo vrecku nohavíc, takže ak sa pohybujete, nedôjde k jeho deaktivácii. Platí, že luxusné a drahé značky vám neponúknu o nič väčšiu ochranu proti krádežiam tohto typu. ADAC preto vyzýva výrobcov, aby konečne zabezpečovali celú elektroniku vozidla spôsobom, ktorý je už dlho štandardom v iných oblastiach informačných technológií alebo aspoň ponúkali bezkľúčové systémy ako súčasť voliteľného príslušenstva. Zatiaľ je vhodné aspoň nenechávať kľúče od auta napríklad vo vrecku kabáta blízko vchodových dverí, prípadne využívať na kľúč špeciálne puzdrá, fungujúce ako Faradayova klietka a blokujúce signál. Uvidíme, ako dopadne tento test v roku 2024. Očakávame, že lepšie, pretože v tomto roku budú musieť mať všetky nové autá aj špeciálny certifikát „odolnosti proti počítačovým útokom“. Viac sme o ňom písali v tomto článku.