Začiatkom tohto mesiaca sme písali, že čínske Temu, jedno z najväčších svetových online trhovísk, oznámilo, že vstupuje do pracovnej skupiny Anti-Phishing Working Group (APWG), čo je globálna koalícia zameraná na boj proti krádežiam identity a online podvodom. K jej členom patria napríklad aj Microsoft a Meta, PayPal, Symantec, McAfee, ale aj mnohé vládne agentúry, ktoré jej prostredníctvom koordinujú boj proti počítačovej kriminalite, vrátane phishingu. Robí tak preto, lebo spolu so Shein, ďalšou nákupnou platformou, ktorá výrazne rastie, čelia pomerne závažnému problému.

Najmä Temu investuje mesačne rádovo milióny dolárov do online reklám a vďaka mimoriadne agresívnej marketingovej kampani dokázalo aspoň dočasne „vymazať“ väčšinu konkurentov z internetu, celú situáciu so znepokojením sleduje dokonca aj taký gigant, akým je americký Amazon. Okrem neho ju však sledujú aj stovky podvodníkov, ktorí masívnu marketingovú kampaň Temu zneužívajú, snažia sa vydávať za toto veľké online trhovisko a lákajú od ľudí peniaze. A ako to robia?

„Cieľom podobných podvodov sú predovšetkým krádeže prihlasovacích údajov. V posledných týždňoch sme zaznamenali desiatky a stovky týchto podvodov. Za posledné tri mesiace bolo zaregistrovaných viac ako 800 nových domén s názvom Temu,“ uviedol začiatkom marca bezpečnostný expert Check Point Software Technologies Petr Kadrmas.  Užívateľom tak môžu prísť podvodné e-maily, ktoré lákajú na prihlásenie do Temu, Shein či ďalšieho obchodu.


Čítajte viac: Čínske online trhovisko Temu bojuje o dôveru klientov 


Aby vás „prinútili“ prihlásiť sa, lákajú na hodnotnú výhru, zľavu a podobne. „Podvodné e-maily lákajú okrem iného na informáciu, že príjemca je výhercom nejakej atraktívnej ceny. E-mail údajne pochádza od ‚Temu rewards‘, ale v skutočnosti je odoslaný z e-mailovej adresy onmicrosoft.com,“ varujú kyberexperti Check Point. Tento klasický phishingový trik láka na tých najmenej pozorných užívateľov – a tiež na tých, ktorí sa nechajú ľahko obalamutiť zľavou či „niečím zadarmo“. Ak vám niekto ponúka čokoľvek zadarmo, dbajte na zvýšenú obozretnosť a pamätajte, že každá zľava niečo stojí.  Rozhodne na takýchto stránka nevypĺňajte osobné údaje a už vonkoncom nie platobné.  Práve čínske e-shopy ako Temu alebo Shein majú problematickú starostlivosť o užívateľské dáta. Hovorí sa (ale neexistujú žiadne priame dôkazy), že údaje o zákazníkoch predávajú ďalej, vďaka čomu môže ľahko dôjsť k ich zneužitiu.